Som receptionist er du en nøgleperson og ansigtet udadtil, uanset om du er ansat på et konferencecenter eller et hotel. Derfor skal du være udadvendt og nysgerrig på mennesker og kulturer. Med uddannelsen har du viden kunde- og gæstebetjening, salg og markedsføring, kulturforståelse og psykologi med dig. Du kan få job i både ind- og udland og gøre karriere som leder eller manager.
Hvad oplever man som tilskuer ved receptionisternes stand til DM i Skills?
Seks receptionistelever, som er i konkurrence torsdag og fredag. De tre bedste går videre til finalen lørdag. Konkurrencen skildrer de opgaver og situationer, som forekommer i en hotelreception.
Hvad er det for en opgave, deltagerne skal løse?
Første konkurrencedag handler om reservation, ankomst og check in. Anden konkurrencedag handler om gæstehenvendelser, værtskab og check ud. I finalen dystes der i force majeure og paratviden. På scenen vil der derfor være rollespil og Trivia-quiz.
Hvad gives der point for?
Personlig fremtoning, attitude, holdning, strukturering, effektivitet, forståelse for kulturelle forskelle, empati, sprogbrug, smalltalk, promovering, mersalg, turistinformation om området og omstillingsparathed.
Hvad skal man kigge efter for at se den bedste opgave?
De samme ting, som der gives point for. Tænk over, hvordan du selv gerne vil mødes i en reception og om deltagerne virker imødekommende, effektive og hjælpsomme – og om de er hurtige til at omstille sig til de gæster og den situation, de står med.
Læs mere om receptionistuddannelsen ved at klikke her.